You are currently viewing Minkälaiset ovat hyvät kotisivut yritykselle?

Minkälaiset ovat hyvät kotisivut yritykselle?

Hyvät yrityksen kotisivut vetävät verkkoliikennettä ja luovat positiivisen kokemuksen käyttäjille antamalla vierailijoille tietoja, joita he ovat tulleet netistä hakemaan. Alla on 15 vinkkiä joiden avulla voit parantaa kotisivujesi ulkoasua, optimoida sivujesi sisältöä ja parantaa sivustosi yleistä rakennetta. Kaikilla näillä asioilla on merkittävä vaikutus yhdessä.

Tässä 15 asiaa jotka määrittelevät hyvät kotisivut yritykselle:

 

1. Selkeä tavoite 

Ennen kuin perustat kotisivut, tee selväksi mitä haluat saavuttaa ja miten se saavutetaan. Ymmärrä kuka on kohdeyleisöäsi: mistä he pitävät? Mistä he eivät pidä? Mitä he tarvitsevat? Ja tietenkin: mitä sinä voit heille tarjota. Mikä erottaa sinut muista samaa palvelua tarjoavista yrityksistä?

2. Miten haluat esitellä brändisi?

Brändi on paljon enemmän kuin pelkkä logo, se kiteyttää kaiken yrityksestäsi. Kirjoitusten sävyn, asiakkaiden kanssa kommunikoinnin ja jopa kotisivujesi ulkoasun tulee olla yhtä sen kanssa, millaisen käsityksen ja yleiskuvan haluat antaa yrityksestäsi. Brändin tulee kuvastaa asiakkaillesi tarinaasi, arvojasi ja ennen kaikkea sitä, mikä erottaa sinut kilpailijoistasi.

3. Panosta väreihin, kuviin ja fontteihin

Kun brändäys ja tavoitteesi on selvillä, käytä aikaa kotisivujesi suunnitteluun. Kotisivusi teeman, kuvien, fonttien ja värien tulee toimia yhdessä niin että ne vahvistavat brändiäsi ja sitä kuvaa minkä haluat luoda. Sivuston fontit ja värit vaikuttavat tutkimusten mukaan jopa asiakkaan ostoprosessiin.

4. Pidä kotisivusi helppokäyttöisenä

Hyvä käyttökokemus sivustollasi on tärkeää jotta jopa vähemmän internettiä käyttävät ihmiset voivat asioida sivustollasi ja navigoida ilman ongelmia.. Käyttökokemuksen optimointi on tärkeä osa hakukoneoptimointia, ja se voi jopa auttaa parantamaan sijoituksiasi Googlen hakukoneessa.

5. Aseta selkeä ”toimintakehotus” näkyville heti etusivulle

Asiakkaat usein haluavat sivustolle saapuessaan että heille kerrotaan selkeästi mitä heidän tulee tehdä seuraavaksi, joten luo selkeitä ytimekkäitä ja vakuuttavia toimintakehotuksia heti etusivun alkuosaan. Tuo tärkeimmät asiat selkeästi palvelustasi esille heti alussa, jotta niitä ei tarvitse kaivella monimutkaisista valikoista.

6. Helppolukuinen sisältö

Pidä sanat lyhyinä ja yksinkertaisina. Oikolue kaikki tekstit joko netistä löytyvillä apuvälineillä, tai jonkun asiansa osaavan lukijan toimesta. Tarkista tekstin värit, koko, ja sen kontrasti taustaan nähden. Järjestä sanat oikein ja pidä aina huoli siitä että käyttökokemus kotisivuillasi on hyvä.

7. Anna lukijoillesi arvokasta tietoa

Yleisöä voi aina houkutella hienon visuaalisuuden avulla mutta se, että he pysyvät sivustollasi kauemmin kuin pari sekuntia, vaatii selkeän tiedon tarjoamista toimialastasi tai tuotteestasi heti kättelyssä. Älä pelkää kirjoittaa pidempiä avuliaita artikkeleita jotka oikeasti auttavat kohdeyleisöäsi.

Artikkelit ja säännöllinen sisällön kirjoitus auttaa sinua myös sijoittumaan hakukoneissa. Kokoa kirjoituksesi vaikka blogiksi, joka on yrityssivustosi yhteydessä, tai erillään siitä. Useimmat verkkokaupat käyttävät blogi taktiikkaa sivustollaan koska verkkokauppojen kotisivuilla usein sisältö on tuote-painotteista ja vähäisempää.

8. Tee hakusanatutkimusta ja optimoi kotisivusi

Hyvästä käyttökokemuksesta ei ole mitään hyötyä jos kukaan ei löydä sivujasi. Saadaksesi lisää orgaanista (ilmaista) liikennettä, sinun on tehtävä hakusanatutkimus eli selvittää mitä hakusanoja kohderyhmäsi käyttää Googlessa kun se etsii tarjoamiasi palveluita.

Näitä avainsanoja käyttämällä sivustosi sisällössä ja otsikoissa, tulet varmistamaan että löydyt hakukoneista kun palveluasi etsitään. On myös paljon muita optimointitekijöitä ja WordPressissä voit ladata optimointi-lisäosan, kuten esim. Yoast Seo joka auttaa sinua optimoimaan sivustosi helpommin.

9. Yhteystiedot ja sijainti selkeästi esille

Jopa puolet käyttäjistä poistuu verkkosivustolta joka ei näytä oikeita yhteystietoja selkeästi. Tärkeiden tietojen jättäminen pois kotisivuiltasi saa yrityksesi näyttämään epäluotettavalta.
Varmista, että kaikki tiedot joita voidaan mahdollisesti kysyä, löytyvät kotisivuiltasi. Jos myyt palveluita, lisää selkeä hinnasto. Älä odota asiakkaiden ottavan sinuun yhteyttä, vaan vastaa ennakoivasti kaikkiin peruskysymyksiin joita he saattavat kysyä, vaikkapa FAQ osiossa sivustollasi .

10. Integroi somealustat sivustoosi

Muiden alustojen linkkaaminen yrityksesi sivuille kasvattaa asiakkaan luottamusta brändiin. Sosiaalinen media on tärkeä työkalu yrityksesi markkinoinnissa, joten älä missaa läsnäoloasi Instagrammissa, Facebookissa, Twitterissä, Youtubessa ja muilla alustoilla, joissa voit jakaa brändiäsi ja keskustella kohderymäsi kanssa.

Sisällytä nämä sosiaalisen median linkit kotisivuillesi kuvakkeiden tai widgetien  muodossa, jotka linkittävät muihin tileihisi. Yleinen käytäntö on laittaa nämä esimerkiksi sivustosi alapalkkiin.

11. Arvostelut ovat kullanarvoisia

Lähes kaikki asiakkaat antavat arvostelujen vaikuttaa ostopäätökseensä tiesivät he sitä tai eivät. Potentiaaliset asiakkaat tutkivat usein tarkasti palvelun saamat palautteet. Hyvien arvostelujen kerääminen ja näytille tuominen on yksi tärkeimpiä yrityksen myyntiin vaikuttavia asioita netissä. Positiiviset arvostelut ja asiakaskokemukset rakentavat luottamusta brändiisi.

12. Varmista sivustosi nopeus

Useimmat käyttäjät odottavat verkkosivuston latautuvan noin kahdessa sekunnissa. Kaikki tätä pidempi saa vierailijan poistumisprosentin kasvamaan, etenkin mobiililaitteissa.Taataksesi lyhyet latausajat ja tyytyväiset käyttäjät, pakkaa suurempia tiedostokokoja, puhdista kotisivujen koodi ja etsi vikoja mahdollisen hitauden taustalla Tässä auttaa monet nopeustesti ja analyysi palvelut verkossa kuten: Gtmetrix ja Google page speed insights.

13. Mobiililaitteet etusijalle

Tänä päivänä lähes kaikki ihmiset käyttävät mobiililaitteitaan selaamiseen ja ostosten tekemiseen. Varmista siis että et unohda mobiiliyleisöäsi optimoimalla sivustosi myös mobiililaitteille. Itse asiassa sinun pitäisi tehdä sivustosi ensisijaisesti mobiilisivuston vierailijoita ajatellen! Varmista aina että käyttökokemus jokaisella sivullasi on visuaalisesti ja käyttöystävällisesti hyvä mobiililaitteessa.

14. Sivustokartta

Jotta hakukoneet voivat indeksoida sivustosi tehokkaasti, sinun täytyy luoda XML sivustokartta ja toimittaa se Googlelle. Tämä on super tärkeää optimointi tarkoituksessa koska se auttaa Googlen botteja määrittämään onko sisältösi arvokasta vai ei. Verkosta löytyy runsaasti sivustoja jotka tekevät sivustokartan automaattisesti verkko-osoitteesi perusteella, joten suurta teknistä osaamista ei tarvita.

15. Sivustosi turvallisuus

Koska useimmat yrityssivut ja verkkokaupat käsittelevät henkilökohtaisia tietoja, hakkerointi on todellinen ongelma verkossa oleville yrityksille. Jos käsittelet henkilötietoja, asiakastietoja tai maksutietoja, ota sivustosi kyberturvallisuus erittäin vakavasti.

Tietoturvaloukkaukset voivat tulla yrityksellesi kalliiksi ja mikä pahinta, voit menettää brändisi uskottavuuden ja maineen. Erilaisia tietoturva lisäosia on WordPress julkaisualustalle ladattavana useita ja ilmaiseksi saa jo melko kattavan tietoturvan sivustolleen. Esimerkkinä näistä esim. Wordfence ja Ithemes Security.

Tiivistelmä…

Kun tavoitteenasi on perustaa hyvät kotisivut yritykselle, niiden tarkoitus ei ole ainoastaan näyttää hyvältä vaan myös käännyttää vierailijat asiakkaiksi. Selkeät ohjeet, arvokasta tietoa, luotettava brändäys, sivuston nopeus, käyttökökemus, mobiiliystävällisyys ja turvallisuus.

Tämä kaikki kruunattuna hyvällä hakusana suunnittelulla niin pääset vielä nauttimaan Google haun alkupään antimista.
Sanontahan kuuluu, että Googlen toiselle sivulle voisi haudata ruumiin eikä sitä koskaan löydettäisi. 

Perustetaanko yritysilmeesi näköiset kotisivut?

Ota yhteyttä niin laitetaan sivuprojekti käyntiin.

Vastaa