Yrityksen somemainonta, eli sosiaalisen median markkinointi, on pomminvarma tapa kasvattaa näkyvyyttä, houkutella uusia asiakkaita ja etenkin ylläpitää suhteita jo hankittuihin asiakkaisiin. Tässä pieni katsaus eri somealustojen maksulliseen mainontaan, ja somekanaviin joissa olemalla aktiivinen voit myös ilmaiseksi kehittää yrityksesi markkinointia verkossa.
Facebook mainonta
Mainostaessasi Facebookissa voit tarkasti määrittää mainoksesi kohderyhmän demografisten tietojen, kiinnostuksen kohteiden ja ihmisten käyttäytymisen perusteella. Facebookin mainosmuotoihin kuuluu kuvamainokset, videomainokset, karusellimainokset ja dynaamiset mainokset. Voit asettaa päivittäisen budjetin ja valita maksutavan (esim., CPC tai CPM).
Facebook tarjoaa myös kattavia analytiikkatyökaluja yrityksesi mainosten suorituskyvyn seuraamiseen joilla voit päätellä minkälaiset mainokset toimivat ja minkälaiset ei.
Maksullisen mainostamisen lisäksi on tärkeää pitää presenssiä yllä luomalla yritykselle omat ilmaiset Facebook business sivut, jossa asiakkaasi voivat seurata tuote uutisia ja yrityksen palveluita säännöllisesti.
Instagram mainonta
Instagram-mainonnassa voit käyttää samoja kohdentamismahdollisuuksia kuin Facebookissa, koska Instagram kuuluu Facebookin omistukseen. Voit luoda kuvamainoksia, videomainoksia, tarinamainoksia ja kuvakaruselleja. Koska Instagram on erittäin visuaalinen kuviin perustuva alusta, mainoksista kannattaa tehdä visuaalisesti laadukkaita ja houkuttelevia.
Luomalla yrityksellesi ilmaisen Instagram profiilin, pidät aina myös asiakkaat ajan tasalla tarjouksistasi ja voit kasvattaa jatkuvasti jo olemassa olevaa asiakaskuntaasi.
Twitterissä voit kohdistaa mainoksesi käyttäjien mielenkiintojen, seuraajien ja sijainnin perusteella. Twitterin mainosmuotoihin kuuluu edistetyt twiitit, trendaavat hashtagit ja videomainokset.
Vaikka Twitter mainonnasta ei puhuta yhtä paljon kuin muiden somealustojen mainostamis mahdollisuuksista, Twitterissä mainonta voi olla erityisen tehokasta reaaliaikaisissa keskusteluissa ja trendeissä.
LinkedIn keskittyy ammattilaisiin ja voit kohdentaa mainoksesi mm. ammatin, yrityksen koon ja teollisuuden perusteella. Se tarjoaa sponsoroidut päivitykset, bannerimainokset ja InMail-mainokset. LinkedIn on erinomainen valinta B2B-markkinointiin ja ammatillisen verkostoitumisen edistämiseen.
Yrityksen oma LinkedIn profiili auttaa sinua asiakkaiden saannin lisäksi myös solmimaan uusia työsuhteita ja yhteistyö projekteja saman alan yrittäjien kanssa.
TikTok mainonta
TikTok houkuttelee nuorempaa yleisöä, joten se sopii mainiosti brändeille, jotka haluavat tavoittaa nuoria kuluttajia.
TikTok tarjoaa kohdentamismahdollisuuksia käyttäjien iän, sijainnin ja kiinnostusten mukaan.
Voit luoda TikTok-mainoksia, jotka ovat hauskoja ja luovia, kuten haasteisiin perustuvat mainokset tai brändisi esittelyvideot.
Pinterest-mainonnassa voit kohdentaa mainoksesi käyttäjien kiinnostusten ja hakujen perusteella. Pinterestin yleisin mainosamistapa on kuvahaku-mainokset.
Pinterest on suosittu alusta, jolla käyttäjät etsivät inspiraatiota ja ideoita, joten se sopii erityisesti brändeille jotka tarjoavat visuaalisesti houkuttelevia tuotteita tai palveluita.
Youtube mainonta
YouTube-mainonnassa voit kohdistaa mainoksesi tarkasti käyttäjien kiinnostusten, iän, sukupuolen ja sijainnin perusteella. Voit myös hyödyntää YouTube Analytics -työkalua yleisösi parempaan tuntemiseen. YouTube tarjoaa erilaisia mainosmuotoja, kuten In-Stream-mainokset (mainokset, jotka näytetään videoiden ennen, aikana tai jälkeen), In-Display-mainokset (mainokset, jotka näytetään hakutulosten joukossa tai sivuston oikeassa yläkulmassa) ja Discovery-mainokset (mainokset, jotka näytetään sivun vieressä tai hakuosumissa).
YouTube on videoiden keskittynyt alusta, joten mainoksesi laadun on oltava erityisen hyvä koska laadukas video voi houkutella enemmän katsojia ja sitoutumista. YouTube-mainonta voi auttaa kasvattamaan bränditunnettuutta ja tuoda lisää näkyvyyttä brändillesi.
Yrityksen somemainonta YouTube:ssa voi olla erittäin tehokasta, erityisesti jos haluat tavoittaa visuaalisesti suuntautuneen yleisön ja kertoa tarinasi videoiden avulla. Muista, että YouTube tarjoaa myös monia työkaluja mainosten suorituskyvyn seurantaan ja optimointiin, joten voit säätää mainoksiasi saavuttaaksesi parhaat tulokset.
Yrityksen somemainonta on erittäin tärkeä osa yrityksesi markkinointi suunnitelmaa. Jokaisella sosiaalisen median alustalla on omat vahvuutensa ja kohdeyleisönsä, joten valitse mainoskanavat huolellisesti tavoitteidesi ja kohderyhmäsi perusteella. Muista myös seurata mainosten suorituskykyä ja optimoida niitä säännöllisesti saavuttaaksesi parhaat tulokset.
Kaikkien somealustojen ilmaista palvelua kannattaa myös käyttää hyävksi luomalla yrityksellesi business profiilit joissa voit pitää vanhoja asiakkaita ajan tasalla sekä kerätä uusia.