Sijoitus suosittujen hakukoneiden tuloksissa
Hakukoneoptimointi on verkkosivuston optimointia liikenteen lisäämiseksi suurilta hakukoneilta, kuten Google, Yahoo! ja Bing.
Mitä hakukoneet etsivät?
Hakukoneet indeksoivat verkon sisältöä ”boteiksi” kutsutuilla tietokoneohjelmilla, jotka liikkuvat verkkosivustojen läpi ”indeksoimalla” niitä linkistä linkkiin. Tarjotakseen hyödyllisimpiä hakutuloksia, hakukoneet arvioivat sivuja seuraavilla tavoilla:
- Relevanssi: Sivuston sisällön osuvuus riippuu siitä, kuinka tarkasti se vastaa hakukyselyä. Sivuston sisältöä pidetään osuvampana, kun haetut termit näkyvät sisällön ja HTML-tunnisteiden otsikoissa tai otsikoissa.
- Suosio: Web-sivuston tärkeys mitataan sen mukaan, kuinka monta kertaa muut sivustot linkittävät siihen. Näitä kutsutaan käänteislinkeiksi, ja kun ne tulevat arvostetulta sivustolta, kuten esimerkiksi New York Times, niillä on enemmän painoarvoa.
Neljä tapaa tehostaa hakukoneoptimointia
On monia tapoja parantaa sivustosi sijoitusta suurissa hakukoneissa. Tässä muutamia jotta pääset alkuun:
1) Lisää ainutlaatuista sisältöä sivustollesi
Mieti avainsanoja, joiden avulla yleisösi voisi löytää sinut. Aina kun lisäät sisältöä sivustollesi – blogikirjoituksia, tuotekuvauksia, Tietoja meistä -osion jne. – sen tulee sisältää runsaasti kyseisiä avainsanoja. Ainutlaatuinen, laadukas sisältö antaa myös muille sivustoille syitä linkittää sinuun, ja käänteisten linkkien rakentaminen on osa suosiotekijää, johon hakukoneet kiinnittävät huomiota.
2) Sijoita avainsanat avainpaikkoihin
Samojen avainsanojen pitäisi näkyä sivusi otsikoissa, otsikoissa ja alaotsikoissa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että sinun pitäisi ahtaa niitä minne tahansa. Käytä niitä siellä, missä ne ovat merkityksellisiä, ja jos ne eivät ole merkityksellisiä joissakin paikoissa, korvaa ne sanoilla, jotka ovat merkityksellisiä.
3) Luo sivustokartta
Sivustokartat voivat parantaa hakukoneoptimointia näyttämällä linkkejä sivustosi sivuille, jotka hakukonebotit saattavat muuten unohtaa. Järjestä sivustosi sivut laajasta tarkkuuteen ja yritä pitää niitä korkeintaan kolmen klikkauksen päässä etusivulta. Google Webmaster Tools, joka on käytettävissä ohjauspaneelin kautta, selittää, kuinka voit luoda sivustokarttoja ja lähettää ne Googlelle.
4) Lisää linkkejä vahvalla ankkuritekstillä
Kun linkität osuville sivustoille, kerro lukijoillesi, minne lähetät heidät. Ankkuritekstin tulee vastata tarkasti osoittamaasi URL-osoitetta. Ankkuriteksti linkissä toimii käytännössä näin: tavallinen linkki: https://wpmedia.fi : Linkki ankkuritekstillä: ”Nettisivupalvelu.” .