Upouuden tai uudelleen suunnitellun verkkosivustosi julkaiseminen on jännittävä hetki, joka herättää paljon odotuksia. Et malta odottaa, että pääset näyttämään sivustoasi ja näet asiakkaidesi, ystäviesi ja perheidesi reaktion.
1. Unohda perfektionismi!
Usein on helppo sortua siihen ansaan että alkaa työstämään pikselin tarkkuudella verkkosivuja viikosta toiseen ennen julkaisupäivää, jota ei koskaan meinaa tulla. Yritä sen sijaan keskittyä julkaisuun ja palautteen saamiseen, ja tee hiomismuutokset vasta mahdollisen palautteen
jälkeen. Vältyt turhautumiselta ja omalta väsymiseltä sivustosi ulkoasuun, kun jätät arvostelun ulkopuolisten tuoreille silmille.
On parempi käynnistää sivusto mahdollisimman nopeasti ja muistaa että sinulla on aikaa saada palautetta ja mielipiteitä ystäviltä ja asiakkailta.
2. Sosiaalinen media
Sosiaalinen media on nykypäivänä ehkä tärkein osa mitä tahansa verkkosivustoa, ja se on myös yksi parhaista liikenteen ja liiketoiminnan lähteistä verkossa. Varmista, että kaikki sosiaalisen median sivusi on luotu ja sinulla on kaikki linkit niihin. Älä keskity liikaa määrään vaan laatuun; avaa vain tarpeelliset sosiaalisen median sivusi, ja ajan kuluessa voit lisätä uusia tarpeen mukaan.
3. Testaus
Testaa kaikki verkkosivustosi toiminnot, linkit ja lomakkeet. Varmista, että kaikki toimii niin kuin pitäisi. Vaikka kehittäjillä on monia työkaluja testaukseen, usein löytyy jotain, mikä saattaa vaatia säätöä. Kun testaus hoidetaan huolellisesti ennen julkaisua, vältyt heti alkuun mahdollisilta tulevaisuuden ongelmilta koskien sivustosi käyttöä.
4. Sisältö
Varmista, että sinulla on tarpeeksi sisältöä sivustollasi, sekä valmiina sisältöä lisättäväksi myös tuleville lähi viikoille. Lisäämällä artikkeleita blogiin, arvosteluja ja tuotteita, pidät sivustosi tuoreena ja mielenkiintoisena. Myös Google arvostaa säännöllistä sisältöäsi laittamalla sinut ajan kanssa korkeammalle hakutuloksissa.
Sisältösi pitää olla hyödyllistä lukijoillesi ja asiakkaillesi. Sinun pitää puhua siitä mitä teet, tai mitä myyt. Auta myös mahdollisimman paljon aihealueellasi sosiaalisessa mediassa, koska saat paljon lisää omistautuneita kävijöitä verkkosivuillesi. Mitä parempi sisältö, sitä enemmän Google näkee sinut aihealueesi asiantuntijana.
5. Tee markkinonti suunnitelma
Ellet ole käynnistänyt massiivista markkinointikampanjaa, voi kestää jonkin aikaa ennen kuin alat nähdä merkittävää liikennettä verkkosivustollasi. Perusteellisen markkinatutkimuksen tekeminen antaa sinulle paljon tietoa kilpailusta sekä erinomaisia ideoita strategiaasi varten.
Kirjoittaa ideoita muistiin ja valmistaudu toteuttamaan niitä heti, kun sinulla on mahdollisuus. Se voi helposti olla suurin etu, joka sinulla on kilpailijoihin nähden ja lippusi menestykseen.
Pähkinänkuoressa:
1. Älä jää kiinni perfektionismiin, luota palautteeseen!
2. Sosiaalinen media on kuningas!
3. Tarkista ja testaa mahdollisimman paljon.
4. Kirjoita asioista joista oikeasti tiedät ja auta muita.
5. Tee markkinointisuunitelma ja toteuta se.